قرارگاه فرهنگی منتظران حضرت مهدی عج

قرارگاه فرهنگی منتظران حضرت مهدی عج
  • ۰
  • ۰

🚫 آفت " مرید پروری" در سرگروه


جذب به خود نه به خدا! 


یکی از آسیب های جدی نظم حلقه داری صالحین ،گرفتار آمدن در دام مراد ومرید پروری است. این امر وقتی اتفاق می افتدکه مربی وسرگروه ،اعضای حلقه تربیتی خود رابه خود جذب کنند نه به خدا.در این خصوص چه بسا دیده می شودکه برخی افراد بافضل فروشی وتظاهر به اعمال نیک وانجام رفتار نمایشی دینی ،به دنبال مرید پروری میباشندوخود راعامل سعادت وهدایت اعضای گروه می پندارند.مربی صالحین حتما باید پل اتصال به خدا باشدبه گونه ای که متربی با عبور از مربی به خدا برسد نه آنکه در فرد متوقف شود.

منظور از مریدپروری یا رابطه مرید و مرادی ، رابطه ای است میان مربی و متربی که در آن نظر بر این است که هر چه مربی می گوید و می کند درست است ؛ نه آنچه درست است مربی می گوید و می کند.

تعبیر «هر چه او می گوید و می کند ، درست است » تنها در خور مقام ربوبی خداوندی است ؛ زیرا اوست که نه تنها حق است بلکه منشا حق نیز هست اما وقتی صحبت از اولیای خدا می آید از کلماتی چون «مع» استفاده می شود به طور مثال از زبان پیامبر (ص) در مورد علی(ع) آمده است : علی مع الحق و الحق مع علی (علی با حق همراه و حق با علی همراه است.

الگو پردازی و امامت حاکی از رابطه ای مرید و مرادی نیست ؛ زیرا الگو و امام ، خود را همواره با حق ملازم می کند نه این که خود را مبدا حق بداند.امام علی (ع) در ماجرای جنگ جمل به طور صریحی در سخنی با «حارث بن حوط» این معنا را بیان می کند : ای حارث … تو حق را نشناخته ای که اهل حق را بشناسی و باطل را ندانسته ای تا بدانی آن ها که راه باطل می سپرند کدام اند.همین ملازمت با حق است که الگو و امام را به میزان الاعمال تبدیل می کند و هر زمان کسی از رفتار و عمل الگو و امام سوال کند ، او ملازمت و مطابقت خویش را با حق نمایان خواهد کرد.




🛡 عواملی که به مریدپروری می انجامد :

- کمبود شخصیتی سرگروه/ مربی

- شهوت قدرت

- وابستگی به اعضای گروه

- غفلت از خدا

- توجه افراطی به اعضای حلقه

- نبود نظارت

- منحرف شدن هدف و انگیزه

راس اینها : کمبود تقوا است.


🛡 هدف مربی باید این باشه که متربی رو به خدا وصل کنه.


حالا تو این بین افرادی هستند که فکر میکنند میتونن به تنهایی اینکارو بکنند. چون قابلیتش رو ندارند وسطای کار منحرف شده و به جای تربیت و پرورش جای کار رو به تفریح و سرگرمی و مرید پروری میدن


🛡 موارد زیاد داریم، خودشم فکر میکنه برای خدا داره کار فرهنگی و تربیتی میکنه، اما دلش به علاقه متربی خوش سیماش خوشه و در واقع دنبال جذب محبت ایشونه..

ایشون در دام مریدپروری شیطان افتاده.. خودشم نمی دونه و توجیه هم شاید کنه..

کدوم نفر از ما صد درصد یقین داریم کارمون خالص هست و فقط رضای خدا رو همیشه مدنظر قرار میدید و طبق اون عمل میکنیم؟


🛡 بله یکی ازافات بزرگ حلقه داری مریدپروری است

یکی ازبچه هاسرگروه بودتابچه هادورش جمع میشدن،میگفت ببینیدچقدربچه هادورم جمع میشوند!

درحالیکه هدف اصلی رایادش رفته بود،که مابرای وصل امده ایم! 

گاهی متاسفانه طوری بابچه هابرخوردمیکردکه انگارارباب بچه هاست،

مثلا میگفت محمدبرویک لیوان آب برام بیار،بروموتوررابیار،و....

واقعا هم متضرر شددیگه نتوانست سرگروهی راادامه دهد



🛡 تست آزمایش مریدپرور شدن یا نشدن :

آزمایش اینکه دچار مریدپروری شدیم یا نشدیم چیه ؟


 در شرایطی که امر بر ما مشتبه شد که الان رضای خدا هست برای ما یا رضا و رغبت متربی و وابستگی و مریدپروری ، این آزمایش ها رو انجام بدیم:


1. فرض کن اون متربی، یک متربی غیر خوش سیما میبود، که شما رو هم خیلی دوست نداره. عکس العمل شما در کار تربیتی تون چی میشه؟ همینی که الان هست یا سرد میشد؟


2. اون متربی محبوب قرار هست شما رو ببینه بیرون برای کاری یا حرفی یا دیداری. کمی قبل قرار زنگ میزند که کاری پیش اومده و نمیتونه بیاد، حالا شما چه حالی میشی؟ بی حال و ناراحت مثل عاشق غیرواصل یا متین و ادامه کار خودت.. رو میری انجام بدی.. میگی ان شاالله حکمتی تو ندیدار ایشون هست، خدا هرجا هستن حفظشون کنه و... تمام.


3. وقتی متربی با یک فرد خوب و مومن دیگر ( مثل رقیب برای شما) رابطه دوستی و تردد میزند و دوست میشود،  شما خوشحال میشین که دوست مومن پیدا کرده ایشون یا ناراحت میشین که رابطه ش با "شما" کم شده...؟؟ 


4 : اگر شما مربی واقعا مخلصی هستی، به شما بگویند از فردا بروید یک حلقه دیگر را به خدا وصل کنید و سبب هدایت آنها باشید، و این حلقه را به فرد دیگری واگذارید که از شما بهتر و مومن تر است، آیا شما راحت و بدون مکدر شدن دل، به سراغ حلقه دیگر میروید؟؟ یا نمیتوانید از این حلقه دل بکنید و بروید و سختتان هست؟؟


این آزمون اعتبار سنجی دل و اخلاص است..


با خودمان و خدای مان روراست باشیم.


اگر روراست نباشیم، تاثیر وضعی همین عدم اخلاص ما روی بچه ها هم تاثیر میگذارد و مانعی برای هدایت آنها است.


اینطور معلوم میشه کار شما خالص برای خدا هست یا خالص برای عزیز انفسکم



🛡 نتیجه  :

اگر مربی ای ، بدون عذر عقلی و اجتماعی، سختش باشد و نتواند تحمل کند که متربی خوبش با یک مربی یا مومن دیگر دوست شده است ( بزرگتر از خودش ) ،  و در قلبش مکدر باشد، در این صورت آن مربی دچار وابستگی به آن متربی است و احتمالا دنبال مریدپروری بوده است.

چون اگر هدف ، وصل کردن متربی به خدا است و شما وسیله هستید، شما در حد یکی از وسایل این اتصال باشید پس ، حالا یه کابل دیگر هم وصل بشود.. اشکال ندارد.. همه سبب اتصال متربی به خدا میشویم..

اگر سخت است برای مربی ، در خودش فکر کند .. کار خراب نشود.. هدف نشود.. حبطت نشود..




🛡  راهکار برای درمان مریدپروری:

- بین نیروهای حلقه خودمان و حلقه دیگر تبعیض نداشته باشیم.

- نیرو و انرژی اعضای حلقه را برای پیشبرد اهداف مجموعه خرج کنیم. نه اهداف شخصی.

- به دید مردم توجه کنیم

- به دید پدر و مادرهای هوشمند توجه کنیم.

- به فکر تربیت نشدن متربی و مغرور و لوس و قلدر شدنش باش چون در صورت علاقه و نگاه معصوم نگر شما، خطاهاش رو نمیبینی و تذکر و تربیتش عملا فلج میشه.. / نکن / گردنته 

- برای موارد مزمن و حاد هم تغییر حلقه بلکه تغییر پایگاه تجویز میشه.

لعلکم تتقون.



  • ۹۵/۱۰/۱۵
  • قرارگاه فرهنگی منتظران مهدی عج

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی